מה בין צמיחה כלכלית ואי שוויון בהכנסות?

04.11.2019

הקשר בין צמיחה ובין אי שוויון הוא סוגיה לא פתורה המעסיקה כלכלנים רבים. האם צמיחה כלכלית מעמיקה את אי השוויון בהכנסות או שהכול נהנים מפירותיה? האם אי שוויון בהכנסות מחליש את הצמיחה הכלכלית או מעודד אותה? הכנס השנתי ע"ש הרברט מ' סינגר לשנת 2019 של מרכז טאוב (לחצו להרשמה) ידון בשאלות הללו ויבחן את היחסים שבין צמיחה כלכלית ובין אי שוויון בהכנסות, הן ברמה הבין-לאומית והן בהקשר המקומי.

הקונפליקט בין צמיחה לאי שוויון מקורו בראש ובראשונה בהבנה שמחד גיסא תמריצים המעודדים צמיחה כלכלית מובילים בהכרח להעמקת אי השוויון, אך מאידך גיסא אי השוויון עלול לפגוע בצמיחה הכלכלית עקב הפגיעה האפשרית ביכולת המימוש של הפוטנציאל האנושי במלואו.

מחקרים כלכליים גורסים כי על מנת לעודד אנשים למצות את יכולותיהם ולהגביר את הפרודוקטיביות שלהם, יש ליצור מנגנונים שיתגמלו מצוינות ופרודוקטיביות. מנגנונים כאלה יעודדו חשיבה חדשנית וישפרו את הפריון, ובסופו של דבר יביאו לצמיחה כלכלית. עם זאת, התוצאה הישירה של מערכת תגמולים כזאת היא שחלק מהאנשים בהכרח יקבלו יותר מאחרים. כלומר, מערכת תגמולים מובילה מעצם טבעה להעמקת אי השוויון.

אבל לכל מטבע יש שני צדדים. גם אם יש אמת בטענה שאי שוויון הוא כלי הכרחי לעידוד הצמיחה, חשוב להבין שהוא עשוי באותה מידה לבלום אותה. כך, כשלי שוק שונים מקשים את גישתם של אלה המשתייכים לשכבות החלשות למערכת ההשכלה הגבוהה, ובכך מונעים מהם הזדמנות לרכוש מיומנויות וכישורים חשובים שיאפשרו להם למצות את יכולותיהם ולתרום לכלכלה. במילים אחרות, פערים חברתיים מונעים מאנשים רבים לממש את הפוטנציאל שלהם ובכך פוגעים בצמיחה הכלכלית.

מערכת היחסים המורכבת בין צמיחה כלכלית ובין אי שוויון בהכנסות משתקפת גם במחקרים שנערכו בנושא, אשר התקשו להגיע למסקנות חד-משמעיות. הספרות המחקרית לא הצליחה להוכיח עד כה קשר ישיר או אפילו קשר סיבתי בין שתי התופעות החברתיות הללו. מלבד זאת, חשוב להבין כי הקשר בין שני המשתנים הללו תלוי במידה רבה באופן שבו אנו בוחרים להגדיר אותם. למשל, מהו המדד הטוב ביותר למדידת אי שוויון – האם יש למדוד אותו לפי ההכנסה נטו או לפי ההכנסה הפנויה (לפני התערבות המדינה או אחריה)? האם יש למדוד את הצמיחה בטווח הקצר או בטווח הארוך? האם אי השוויון מהותי יותר בחלק התחתון של התפלגות ההכנסה או דווקא בקרב אלה שהכנסתם גבוהה, יחסית?

הכנס השנתי ע"ש הרברט מ' סינגר לשנת 2019 של מרכז טאוב, "צמיחה ו/או אי שוויון? היערכות לעתיד", יעסוק בשאלות הללו ובשאלות חשובות נוספות בדבר הקשר שבין צמיחה לבין אי שוויון במדינות מפותחות. המושב הראשון ייפתח בהרצאותיהם של הנואמים המרכזיים של הכנס, פרופ' דייוויד וייל ופרופ' ג'אנט גורניק, שיציגו סקירה רחבה על היחסים שבין צמיחה ובין אי שוויון ויסבירו כיצד ניתן למדוד ולהבין אי שוויון במדינות מפותחות.

המושבים הבאים יעסקו בשוק העבודה העתידי ובמערכת החינוך. במסגרת זו יידונו השאלות הבאות: האם שוק העבודה העתידי מעודד את המשך הצמיחה הכלכלית של ישראל? האם הוא צפוי להעמיק את אי השוויון בהכנסות ולהותיר מאחור עובדים בענפים מסוימים ובעלי מערך כישורים מסוים? כיצד יכולה מערכת החינוך לקדם צמיחה כלכלית ובה בעת לסייע בצמצום אי השוויון בהכנסות? האם מערכת החינוך של ישראל ערוכה להתמודד עם האתגרים הללו?

הצטרפו אלינו ב-14 בנובמבר לכנס מרתק על הקשר הסבוך בין שתיים מהתופעות המשפיעות ביותר על החברה והכלכלה בישראל, ועל הסיכונים וההזדמנויות הניצבים בפנינו. מצפים לראותכם!

פוסטים אחרונים

הסיוע למסייעים בראי מלחמת 7 באוקטובר 2023: השפעות החשיפה לטראומה על צוותים מטפלים וההתמודדות עימה ברמה האישית, המקצועית והמערכתית

10.04.2024

מי מטפל במטפל? | קמה שיר אִישׁ יוֹשֵׁב עַל כֻּרְסָה וּלְפָנָיו מִתְחַלְּפִים סִפּוּרִים וְהוּא זוֹכֵר עֵינָיו הַכְּחֻלּוֹת מַקְשִׁיבוֹת פָּנָיו מַאְדִּימוֹת

קראו עוד >
  • נתן לב , יפעת בן דוד-דרור , הדס גולדבלט , דפנה ערמון , שי קרונטל , גיא תבורי , נדב דוידוביץ'

השלכות סביבתיות של המלחמה (באנגלית)

10.04.2024

חוקרי תחום סביבה ובריאות, מאיה שדה, פרופ' נדב דוידוביץ' ופרופ' מיה נגב, עסקו בהשלכות ארוכות וקצרות הטווח של המלחמה על

היבטי בריאות הציבור בתיקונים המוצעים לחוק אוויר נקי

01.04.2024

התיקון המוצע לעומת המצב הקיים התוכנית הכלכלית לשנים 2023–2024 מציעה תיקונים לחקיקה בתחום הגנת הסביבה הנוגעים ישירות להגנה על בריאות

קראו עוד >
  • חוקרי יוזמת מרכז טאוב למחקר ומדיניות סביבה ובריאות

בחזית החברתית: על עובדות ועובדים סוציאליים בישראל בשנת 2024 מקבץ נתונים לקראת יום העבודה הסוציאלית

14.03.2024

להורדת המאמר כקובץ PDF לחצו כאן. מבוא ההתמודדות עם ההשלכות החברתיות של טבח 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו הדגישה ביתר

קראו עוד >
  • ג’וני גל , שביט בן-פורת (מדהלה)