מה המצב?

ב- 18 בספטמבר הצטרפו אלינו 350 צעירים ל“מה המצב?” – אירוע מרתק אשר הופק בשותפות עם WIZE, תנועה לשינוי תרבות הצעירים וחיי הלילה בישראל.

תאריך: 18.09.2014

האירוע התקיים בערב יום ה’ בבר “איסמי סלמה” בתל אביב וכלל הרצאות בסגנון TED Talk  מפי כמה מהעיתונאים, הפעילים החברתיים והאינטלקטואלים המובילים בישראל, לצד כמה מחוקרי מרכז טאוב. באירוע הוצגו העבודות המנצחות בתחרות האמנות החזותית שיזמנו, שבמסגרתה סטודנטים מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל ומבית הספר גבוה להנדסה ולעיצוב שנקר (בשיתוף ארגון שגרירי רוטשילד) תרגמו את ממצאי המחקר של מרכז טאוב לכרזות מידע יצירתיות ולסרטוני אנימציה. את הכרזות המנצחות ניתן לראות ברקע של רבות מהתמונות המוצגות כאן. הנה הצצה קטנה למה שזכה הקהל לשמוע:

דן בן-דוד: מדינת ישראל והאיום מבפנים

הערב החל בהרצאה מאת מנהל מרכז טאוב, פרופ’ דן בן-דוד. בן-דוד הציג את המגמות ארוכות הטווח אשר משפיעות – וימשיכו להשפיע – על יציבות החברה והכלכלה בישראל. הוא סיכם באומרו שאמנם אוכלוסיית ישראל צעירה ובריאה באופן יחסי, אולם קיימים מסלולים ארוכי טווח בתחומי העוני, פריון העבודה והחינוך אשר מהווים איום משמעותי על החברה ועל איכות החיים בישראל.

 

ירון לונדון: האם מדינת ישראל תשרוד עד סוף המאה?

ירון לונדון, עיתונאי ומנחה תכנית טלוויזיה, סיפק הקשר נוסף לנושאים שהוצגו בהרצאתו של דן בן-דוד. הוא דן בכמה מהסוגיות החברתיות והכלכליות אשר הניעו קהילות יהודיות בעולם להגר לישראל. במקביל העלה לונדון את השאלה מדוע כעת, שני דורות בלבד לאחר ההגירה, יש צעירים שמעדיפים לעזוב את ישראל.

 

שגית אזארי-ויזל: ממצאי מרכז טאוב בתחומי החינוך ושוק העבודה

שגית אזארי-ויזל, חוקרת במרכז טאוב, שוחחה על יחסי הגומלין בין השכלה למצב תעסוקתי. לישראלים אשר מחזיקים בתואר אקדמי יש סיכוי כפול להיות מועסקים בהשוואה לאנשים ללא תואר אקדמי. לשם השוואה, בארצות הברית פערי התעסוקה בין אלו המחזיקים בתואר אקדמי ובין אלו שאין להם תואר עומדים על שלושה אחוזים בלבד. אזארי-ויזל ציינה כי אם חינוך הוא מרכיב משמעותי כל כך בחיזוי אפשרויות התעסוקה, עלינו להבטיח שכל ילדי ישראל זוכים לחינוך איכותי.

 

נילי אבינון: פערים בחינוך הציבורי בישראל

נילי אבינון, לשעבר סגנית מנהלת תנועת “הכל חינוך” לקידום רפורמות בתחום החינוך בישראל, הוסיפה על דבריה של שגית אזארי-ויזל. היא הציגה סיבות רבות לכך שהכרחי שכל ילד יזכה לתנאים ולמשאבים שיאפשרו לו להצליח בבית הספר. היא התמקדה בפערים שבין ילדים באזורים חזקים מבחינה כלכלית לילדים מאזורים חלשים יותר במדינה, תוך התייחסות למערכת החינוך הציבורי בישראל, וקשרה את הצלחתם כבוגרים בהזדמנויות שניתנו להם בהיותם צעירים.

 

איתן רגב: ממצאי מרכז טאוב בתחום מערכת הבריאות

איתן רגב, חוקר במרכז טאוב, סקר את הצטמצמות תשתיות הרפואה והסגל הרפואי בישראל. לפי מחקרי מרכז טאוב, מספר בוגרי בתי הספר לרפואה ולסיעוד לנפש בישראל קטן בהשוואה ל-23 המדינות המפותחות ביותר בארגון ה-OECD. רגב גם הראה שהיצע המיטות בבתי החולים לאלף איש בישראל קטן יותר מאשר במדינות מפותחות אחרות ב-OECD, לרבות ארצות הברית. “בעוד כמה שנים, נצטרך להיות אסירי תודה אם נמצא מיטות במסדרונות בתי החולים”, הוא סיכם.

 

עדי אלטשולר: אז מה עושים עם כל זה?

עדי אלטשולר, מנהלת Google בחינוך ומייסדת “כנפיים של קרמבו” – תנועת נוער לצעירים בעלי מוגבלויות – סיפקה לקראת סוף הערב זווית אישית ומעוררת השראה. עדי אמרה לנוכחים שלמרות המידע המדאיג על מגמות חברתיות-כלכליות בישראל שהם שמעו לאורך הערב, כל אדם ואדם מסוגל להוות בעצמו גורם לשינוי על ידי לקיחת אחריות אישית במסגרת הקהילה שהוא חי בה. עדי הציגה דוגמאות מחייה האישיים, וסיפרה כיצד הקימה ארגונים שפעילותם נעה בין עבודה עם צעירים בעלי צרכים מיוחדים לשיתוף חוויותיהם של ניצולי שואה עם צעירים בישראל.

 

דן אריאלי: התפיסות המוטעות שלנו בנוגע לאי שוויון ולצדק חברתי

הדובר האחרון, פרופ’ דן אריאלי, מומחה עולמי לכלכלה התנהגותית מאוניברסיטת דיוק, חתם את הערב בהרצאה משעשעת, ועם זאת מטרידה. הוא הציג את אחד ממחקריו, שבמסגרתו נשאלו אלפי אמריקאים על אופן חלוקת העושר בארצות הברית, ובו הם ענו כיצד לדעתם מתחלק העושר בפועל וכיצד לדעתם עליו להיות מחולק. אריאלי הדהים את הקהל בממצאים הממחישים את הפער העצום בין תפיסתם של האמריקאים כלפי פערי השוויון במדינה ובין עומקם הרב של פערי השוויון במציאות. אריאלי ציין שהפערים בין התפיסה בקרב הציבור ובין המציאות בישראל אינם שונים כל כך מהפערים בארצות הברית, והשאיר לנוכחים מעט תקווה כשהציע כמה צעדים קטנים ומכוונים היטב שניתן לנקוט כדי לקדם מגמות שינוי חיוביות בחברה.

 

“מה המצב?” היה אירוע מוצלח במיוחד, אשר כינס מאות צעירים שהגיעו להאזין למומחים במגוון תחומים ולגלות מעורבות בנושאים הכלכליים והחברתיים אשר על סדר היום. אנו רוצים להודות לרוני לוית, פרופ’ לאינפוגרפיקה מאקדמיית בצלאל, ולאיתמר דאובה, פרופ’ לאנימציה ממכללת שנקר, על הנחיית הסטודנטים בתחרות האמנות החזותית שלנו. כמו כן אנו מודים לכל אחד מהדוברים ולתנועת WIZE לשינוי תרבות הצעירים וחיי הלילה בישראל על קיומו של הערב האינפורמטיבי ומאיר העיניים.