ריטה סבר

צרו קשר

פרסומים

השכלה

דוקטוקט, פסיכולוגיה חברתית- קוגנטיבית

ריטה סבר /
עמיתה בתכנית מדיניות החינוך

ד"ר ריטה סבר היא מרצה בכירה וחוקרת בכירה (בגימלאות) באוניברסיטה העברית בירושלים – בביה"ס לחינוך ובמכון לחקר הטיפוח.  בעלת דוקטורט בפסיכולוגיה חברתית-קוגניטיבית ; חברה במערכת כתב-העת המקוון "הגירה"; חברה באגודת ההערכה האירופית (EES) ובמועצת האגודה הישראלית לפסיכומטריקה (אפי), ויו"ר כנס אפי 2015.

 

מזה שנים רבות עוסקת במחקרי הערכה במדעי החברה ובחינוך ובחקר התמודדות עם ריבוי תרבויות, הגירה וקליטת עלייה . במכון NCJW לחדשנות בחינוך היא ייסדה וניהלה אגף לפיתוח, יישום ומחקר של מודלים הקשורים למפגשים בין-תרבותיים בתחומים שונים בחברה הישראלית. כמו כן פיתחה  ו/או ניהלה יחידות הערכה  פנים-ארגוניות במגזר השלישי ובמגזר הראשון, והקימה גופי הערכה חדשים במלכ"רים גדולים.

 

כיום היא יועצת עצמאית לעמותות ולמשרדים ממשלתיים בתחומי קביעת מדיניות, מדידה והערכה, הגירה, גיוון תרבותי, רב-תרבותיות, וקבוצות מודרות (  excluded groups). היא משמשת כלקטורית לשורה של מו"לים וכתבי עת מדעיים וכותבת חוות-דעת על  הצעות מחקר ודוחות הערכה , ניירות עמדה, הצעות פרויקטים וכו'..סבר הציגה בכנסים בינלאומיים ברחבי העולם והשתתפה במפגש המומחים של האיגוד הבינלאומי לעבודה סוציאלית (ICSW). עבודות שלה הוצגו בכנסים בין-לאומיים בישראל ומחוצה לה , ופורסמו בספרים וכתבי עת. בין היתר היא  כתבה את הפרקים הבאים:

  • Evaluating Second Chance Educational Programs:   A conceptual Framework”. In:  Second Chance in Education (1990)
  • Learning from experience? Israeli schools and the task of immigrant Aabsorption.”  In:  Russian Jews on Three Continents, Migration and Resettlement. 1997  ))
  • Patterns of Coping with the Task in Schools”. In: Children of Perestroika in Israel (1999)
  • "Marginalization and De-marginalization of Immigrants:  Diversity-Management Strategies in Education" . In:   Migration, Culture Conflict and Crime, ( (2002
  • " הערכה  והיועץ החינוכי". בספר:  יעוץ בביה"ס בחברה משתנה, ( 2004). [ באנגלית:

"Evaluation and the Educational Counselor". Counseling in school in a changing society.(Hebrew) (2004).

  • "לשון הקליטה – קליטת עולים בעזרת עידוד פעיל לשמירת שפת-האם וגישור בינתרבותי בחינוך", בספר :  חינוך בחברה רבת תרבויות (2007).  [באנגלית:

The Language of Integration" – Using Active Encouragement of Mother-Tongue Maintenance and Inter-Cultural Bridgemaking to Enhance Immigrant Integration. In:: Education in a Multi-cultural Society (2007)(Hebrew),

  • " מערכת החינוך ועולי בריה"מ לשעבר – מדיניות מערכתית ודפוסי התמודדות בשטח".   בספר:   משרשי העבר לניצני המחר – התערותם של עולי חבר העמים בישראל בשנות האלפיים" (2012)  ;

[באנגלית: "FSU Immigrants in Israel and the Israeli Education System  – Systemic Policy and Patterns of Coping in the Field". In: Old Roots in New Soil – the adjustment of FSU immigrants in Israel in the new millennium. (2012)  (Hebrew)

  • "Extra Fragile in Disaster –People with Disabilities in a Bombarded Zone".  In: Disaster Management – Enabling Resilience. (2014)
  • "ICT, Migrant Networks and Transnational Identity. In: Identity and Intercultural communication,(forthcoming).

כמו כן כתבה בשנת 1994 ביחד עם פרופ’ חיים אדלר את הספר  Beyond the Dead-End Alley of Mass Education