יש לכם סידור לקיץ?
מחבר: צוות מרכז טאוב

sandbox-1583289_640_crאחת השאלות הנפוצות ששכירים שואלים זה את זה עם תחילת החופש הגדול היא "מה אתה עושה עם הילד? יש לך סידור?" ואכן, חודשי הקיץ מביאים עימם לא מעט דאגות וכאב ראש להורים. בתום פעילות הגנים, המעונות והקייטנות לפעוטות ולילדים נותרים שלושה שבועות ריקים ממסגרות שבהם ההורים צריכים למצוא פתרון לילדיהם. זוהי הזדמנות טובה לדון בחשיבותן של מסגרות חינוך איכותיות ונגישות לכול.

כאמור, נושא המסגרות לילדים – טיבן, משכן והפיקוח עליהן – עולה שוב ושוב בשיח הציבורי ובתקשורת. למעשה ניתן לטעון כי בליבו של שיח זה עומדת הטענה על חשיבות ההשקעה החברתית בגיל הרך. השקעה חברתית היא גישה המדגישה את פיתוח ההון האנושי באוכלוסייה ואת שילובם המיטבי של כלל האזרחים, בייחוד מקבוצות מוחלשות, בחברה ובשוק העבודה.

מחקרים רבים מצביעים על חשיבותה של השקעה בילדים בשלב הגיל הרך והשפעתה על התפתחותם. הסקירה שערכו יוסי שביט, יצחק פרידמן, ג'וני גל ודנה וקנין, אי שוויון מתהווה בגיל הרך: על הקשר בין עוני, גירויים חושיים, התפתחות הילד והישגים, מראה כי השקעה חברתית בדמות תוכנית חינוך איכותיות בגנים עשויה לתרום להתפתחות מיטבית של ילדים לאורך זמן, וכי במקרים רבים השפעתה נמשכת גם לאורך חייהם. עוד עולה מהמסמך שמסגרות חינוך איכותיות ונגישות עשויות לפצות על חסכים שקיימים לעיתים אצל ילדים מרקע חברתי-כלכלי נמוך). למשל, תוכנית התערבות בניו ג'רזי שכללה שיפור של הצוות החינוכי, תמריצי שכר ויישום תוכנית לימודים מאתגרת שיפרה את הישגיהם של ילדים ממשפחות מעוטות יכולת בכ-30% בקריאה, מתמטיקה וידע כללי. בהולנד נמצא כי ילדים צעירים בגיל 2-6 שנכנסו לתוכנית חינוך איכותית ממושכת הדביקו את הפער בתוך זמן קצר לא רק באוצר מילים, אלא גם במיומנויות רכות כמו תשומת לב סלקטיבית.

נוכח הידע המצטבר על חשיבותן של מסגרות איכותיות לגיל הרך לפיתוח החשיבה של ילדים, בייחוד אלו החיים בעוני, ונוכח ההשפעה החיובית שיש להשקעה במסגרות אלו על החברה, נראה כי חשוב לפתח מערך של מסגרות חינוך איכותיות לגיל הרך ולהנגישו לאוכלוסיות מוחלשות.

בחזרה אל הבלוג

הירשמו לרשימת התפוצה שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים