מעסיקים, תנו לעובדים שלכם לעבוד מהבית

10.09.2020

יש לי בקשה צנועה מהמעסיקים בישראל: אנא עודדו את העובדים שלכם לעבור למתכונת של עבודה מהבית, כל עוד זה אפשרי. בעקבות סגירת המשק באמצע מרץ הפכה העבודה מהבית לשגרה החדשה של אזרחים רבים במשך כמה שבועות, אך לצערי נראה כי  מעסיקים רבים החלו לדרוש מעובדיהם להגיע פיזית למקום העבודה. סקר של הלמ"ס על עסקים בזמן המגפה הראה כמה מהירה היתה החזרה לעבודה מהמשרד: בעוד 50% מעובדי ההיי-טק ו-32% מהעובדים מתחום הפיננסים והביטוח עבדו מהבית עד סוף חודש אפריל, השיעורים ירדו ל-27% ו-18% (בהתאמה) בתחילת יולי.

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב הוציא בחודש מאי הנחיות הקוראות למעסיקים "לאפשר ולעודד עבודה מרחוק", בטענה שזהו אחד הכלים היעילים ביותר למניעת המשך התפשטות נגיף הקורונה. לאחרונה הודיע ארגון הבריאות העולמי כי נגיף הקורונה נישא באוויר וכי שהות בחללים סגורים עם אוורור מצומצם וסירקולציה מוגבלת מגדילה את הסיכון להידבק.

חברות היי-טק בארה"ב היו בין הראשונות שאפשרו לעובדיהן לעבור לעבוד מהבית, ונראה כי צעד זה תרם להאטת ההדבקה בנגיף באזור מפרץ סן פרנסיסקו וסיאטל. רבות מהחברות הגדולות הודיעו כי בכוונתן להמשיך לעודד עבודה מהבית עד סוף 2020 ואפילו יותר. חברות כמו טוויטר, פייסבוק וענקית הטכנולוגיה פוג'יטסו הודיעו כי יאפשרו לרבים מעובדיהן לעבוד מהבית בקביעות.

מובן כי יש עובדים רבים שאין להם ברירה אלא "ללכת לעבודה". עם הקבוצה הזאת נמנים העובדים החיוניים – הצוותים הרפואיים, נהגי הסעות, שוטרים, קופאים, שליחים ועובדים בענף הבנייה, כמו גם עובדים במסעדות, מדריכי כושר, בעלי חנויות ועוד. מצד שני, שיעור גדול מהעובדים אינם מוכרחים להיות פיזית במקום העבודה כדי לעבוד. רבים מעובדי ההיי-טק והפיננסים, עורכי דין, עובדים במגזר הציבורי ועובדים בעמותות יכולים בקלות לעבוד מהבית בעזרת מחשב, טלפון וחיבור לאינטרנט.

גם בענפים שבהם יש עובדים שחייבים להגיע למקום העבודה (למשל  עובדי ניקיון) אין סיבה לחייב את שאר העובדים, שיכולים לעבוד מהבית, לעבוד מהמשרד. אם לא יהיה צורך בעובדים בקפיטריה ובמנקים משום שרבים מעובדי החברה אינם מגיעים למשרד, ניתן להמשיך להעסיקם למשימות נחוצות אחרות ולהמשיך לשלם להם (כך עשו מייקרוסופט, גוגל וחברות אחרות עם העובדים המועסקים אצלן על בסיס שעתי), ואם אין ברירה, להוציא אותם זמנית לחל"ת. הדבר יקל גם את העומס בתחבורה הציבורית, ובכך יקטנו עוד יותר סיכויי ההדבקה בנגיף.

ההנחיות שהוציאה הממשלה בחודש יולי קובעות כי 50% מעובדי המגזר הציבורי יעברו לעבוד מהבית. בנוגע למגזר הפרטי לא יצאה כל המלצה רשמית, אבל אין סיבה שמעסיקים יחכו להנחיות הממשלה כדי לאפשר לעובדיהם לעבוד מהבית. למעשה אולי אפילו עדיף שהממשלה לא תחייב את כלל המשק בהנחיות שקבעה, ותאפשר למעסיקים לקחת אחריות ולתרום את חלקם למאבק בקורונה.

בשבוע האחרון מדברים בתקשורת על הטלת סגר נוסף. המחיר של סגר כזה לכלכלה ולרווחתם של תושבי ישראל הוא הרסני. כפי שנבחרי ציבור רבים קראו לאנשים לנהוג באחריות ולהקפיד לעטות מסכה ולשמור על כללי הריחוק החברתי, כך עליהם לעודד כל מעסיק שיכול לעשות זאת "להיכנס מתחת לאלונקה" ולאפשר עבודה מהבית.

הקורונה ככל הנראה תמשיך ללוות אותנו עוד זמן רב, וכנראה תעבור עוד שנה לפחות עד שהחיסון יהיה נגיש לכול. לפיכך עלינו להשקיע כבר עכשיו בתשתית שתאפשר עבודה מהבית באופן מיידי. צעדים אלו יתרמו למעסיקים, לבריאות הציבור ולמשק כולו. אמנם המעסיקים יידרשו להשקיע ברכישת מחשבים ניידים ובטכנולוגיה שתאפשר לעובדים לעשות את עבודתם מהבית, אך בה בעת הוצאותיהם על חשמל ומים, על ציוד משרדי והוצאות נסיעה, יפחתו במידה ניכרת. על הממשלה לסייע למעסיקים ולפעול לפריסת תשתית אינטרנט מהיר בכל רחבי הארץ. השקעה חיונית זו בתשתיות תתרום להגדלת הפריון בטווח הארוך ותספק עבודה לאנשים שאיבדו את מקום עבודתם במשבר.

עידוד עבודה מהבית הוא הצעד החשוב ביותר שמעסיקים יכולים לנקוט כדי למנוע את התפשטות הקורונה וכדי לצמצם את הפגיעה במשק. בראייה אסטרטגית רחבה נראה שזה הכיוון ששוק העבודה הולך אליו, וכולנו נצא נשכרים. העבודה מרחוק תרחיב את היצע המשרות לעובדים בפריפריה, תאפשר גמישות רבה יותר להורים לילדים קטנים, תצמצם את זמני הנסיעה לעבודה ותספק אוויר נקי יותר לכולנו.

המאמר המקורי פורסם באנגלית ב-The Times of Israel. 

פוסטים אחרונים

הסיוע למסייעים בראי מלחמת 7 באוקטובר 2023: השפעות החשיפה לטראומה על צוותים מטפלים וההתמודדות עימה ברמה האישית, המקצועית והמערכתית

10.04.2024

מי מטפל במטפל? | קמה שיר אִישׁ יוֹשֵׁב עַל כֻּרְסָה וּלְפָנָיו מִתְחַלְּפִים סִפּוּרִים וְהוּא זוֹכֵר עֵינָיו הַכְּחֻלּוֹת מַקְשִׁיבוֹת פָּנָיו מַאְדִּימוֹת

קראו עוד >
  • נתן לב , יפעת בן דוד-דרור , הדס גולדבלט , דפנה ערמון , שי קרונטל , גיא תבורי , נדב דוידוביץ'

השלכות סביבתיות של המלחמה (באנגלית)

10.04.2024

חוקרי תחום סביבה ובריאות, מאיה שדה, פרופ' נדב דוידוביץ' ופרופ' מיה נגב, עסקו בהשלכות ארוכות וקצרות הטווח של המלחמה על

היבטי בריאות הציבור בתיקונים המוצעים לחוק אוויר נקי

01.04.2024

התיקון המוצע לעומת המצב הקיים התוכנית הכלכלית לשנים 2023–2024 מציעה תיקונים לחקיקה בתחום הגנת הסביבה הנוגעים ישירות להגנה על בריאות

קראו עוד >
  • חוקרי יוזמת מרכז טאוב למחקר ומדיניות סביבה ובריאות

בחזית החברתית: על עובדות ועובדים סוציאליים בישראל בשנת 2024 מקבץ נתונים לקראת יום העבודה הסוציאלית

14.03.2024

להורדת המאמר כקובץ PDF לחצו כאן. מבוא ההתמודדות עם ההשלכות החברתיות של טבח 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו הדגישה ביתר

קראו עוד >
  • ג’וני גל , שביט בן-פורת (מדהלה)