מה מצבו של החינוך בישראל? חמש שאלות ותשובות עם מומחה מוביל בתחום
מחבר: צוות מרכז טאוב

אי שוויון במערכת החינוך, מתח בגיל הרך, חינוך מקצועי, מחקר בין-לאומי, מדיניות עתידית... בכנס השנתי של מרכז טאוב ע"ש הרברט מ' סינגר נקדיש יום שלם לדיון בנושאים אלו ובעוד נושאים חשובים בתחום החינוך בישראל. לקראת הכנס שאלנו את פרופ' יוסי שביט – ראש תוכנית מדיניות החינוך במרכז טאוב – חמש שאלות על חינוך בישראל.

מהו החזון שמאחורי הכנס הבין-לאומי של מרכז טאוב על חינוך בישראל?

אי השוויון בהישגים הלימודיים בקרב תלמידי ישראל הוא מהגבוהים ביותר במדינות המפותחות. יתר על כן, פערי ההשכלה בין מעמדות חברתיים הם יציבים למדי לאורך שנים. במסגרת הכנס נדון בהסברים אפשריים לתופעות מעציבות אלה. נברר אם ההסבר לאי השוויון בין המעמדות הוא גנטי, האם הוא נובע ממבנה מערכת החינוך או מהמצב הכלכלי והתרבותי של המשפחות שבהן גדלים הילדים בגיל הרך?

אחד מהנושאים החשובים ביותר שיידונו בכנס הוא אי השוויון במערכת החינוך. היכן, לדעתך, אי השוויון הזה בולט ביותר, מהם הגורמים לו, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם אותו?

היכולות הלימודיות והמשאבים הרגשיים של ילדים וילדות בגיל הרך משפיעים במידה ניכרת על הישגיהם ההשכלתיים והכלכליים ועל תפקודם החברתי בבגרותם. היכולות הקוגניטיביות והמשאבים הרגשיים מעוצבים על ידי הגירויים הסביבתיים שהם נחשפים להם בגילים המוקדמים ביותר ואף במהלך ההיריון, בטרם לידתם. הם מושפעים לרעה גם ממתח (stress) שהם נחשפים לה בשלבי החיים המוקדמים. סיכוייהם של ילדים הגדלים במשפחות הסובלות מנתוני רקע סוציו אקונומיים חלשים לזכות בגירויים החיוניים להתפתחות ראויה נמוכים מעמיתיהם המתחנכים במשפחות מבוססות סוציו אקונומית. אי לכך יש לצמצם את הפערים הסוציו אקונומיים.

אחד המושבים בכנס יתמקד בחינוך המקצועי. כיצד אתה חוזה את עתידו של החינוך המקצועי בישראל? האם בחברה הישראלית המודרנית יש לקדם חינוך מסוג זה, לשנות אותו או לבטל אותו?

השאלה הגדולה היא כיצד לספק הכשרה מקצועית/טכנולוגית מבלי שזו תשפיע לרעה על ההישגים העתידיים של בוגריה. מומחים בתחום מציעים תשובות שונות לשאלה זו. יש המציעים לשלב רכיבים מקצועיים/טכנולוגיים בכל תוכניות הלימוד, כך שכל תלמידה ותלמיד יקבלו השכלה משולבת – עיונית ומקצועית. אחרים מציעים לדחות ככל שניתן את שלב הבחירה בין חינוך עיוני למקצועי כדי לאפשר לתלמידים המעוניינים בכך לשנות את בחירתם. התשובה הרדיקלית ביותר היא שיש לצמצם את פערי השכר בין המקצועות השונים ובכך לצמצם את הפערים הכלכליים העתידיים בין בוגרי המסלולים השונים.

מהם התחומים המעניינים ביותר במחקר החינוך בעולם, והאם הם נחקרים גם בישראל?

המחקר בתחום החינוך התקדם מאוד בתקופה האחרונה. רוב המחקרים מתמקדים בחלק מהגורמים המוכרים כרלבנטיים להישגים חינוכיים וחברתיים. לאחרונה מתרבים מחקרים האוספים נתונים על מספר רב של גורמים. אלה מחקרי אורך העוקבים אחר הנחקרים מגיל צעיר מאוד ועד לבגרותם, ואוספים עליהם נתונים ביולוגיים (דגימות DNA, למשל) וגם פסיכולוגיים וחברתיים. המחקרים משווים את הממצאים האלה כדי לבדוק את ההשפעות המוסדיות והתרבותיות הנבדלות בין ארצות שונות על היבטים בתחום החינוך. תשואת הידע הנרכש על ידי מחקרים כאלה היא גבוהה ביותר, וכך גם עלותם. הממשלה על שלוחותיה צריכה לממן מחקר בסיסי ותשתיתי מסוג זה.

עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, מהם תחומי המדיניות החינוכית החשובים ביותר שעל חברי הכנסת לדון בהם בשנה הקרובה?

הנושא החשוב ביותר בתחום החינוך בישראל הוא אי השוויון הגדול בהישגים. יש ליזום תוכנית רב-שנתית שמטרתה לצמצם במידה ניכרת את אי השוויון המעמדי בהישגים לימודיים. התוכנית תתרכז בתחילה בגיל הרך, אך לא רק בו. היא תשפר את ההכנסות של משפחות עניות שלהן ילדים בגילים אלה, תשדרג את רמתם של מעונות היום, כולל את ההכשרה המקצועית של עובדי ההוראה במסגרות חינוך אלו, ותרחיב את שירותי ההדרכה והייעוץ הניתנים להורים צעירים ולהורים מתקשים כלכלית.

הירשמו לכנס השנתי בנושא "אי שוויון בחינוך: מהעריסה עד האוניברסיטה" – לחצו כאן

בחזרה אל הבלוג

הירשמו לרשימת התפוצה שלנו

פרסומים נוספים שעשויים לעניין אותך