מגבלות חופש הדיון בבתי הספר 09.08.2017

בעקבות פסק הדין של בית המשפט לערעורים בתיק אזריה ועם שנת הלימודים החדשה ממש מעבר לפינה, אני חושב שחשוב להסתכל מחדש בנושא חופש הדיון בבתי הספר. כל אחד מאיתנו, גם אם איננו מורה במקצועו ובעיסוקו, הוא מחנך בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף של ילדיו, חבריו, וסביבתו הקרובה…

קרא עוד

תגובה למאמר של מר ציון שורק ב"הד החינוך" 13.07.2017

בטאון הסתדרות "הד החינוך" פרסם בגיליונו האחרון מאמר אותו כתב ציון שורק מבכירי הסתדרות המורים – אדם אותו אני מכיר, מוקיר, וסבור שהוא חכם ובקיא במערכת החינוך. המאמר הוא תגובה לעבודה שפרסמתי בדו"ח האחרון של מרכז טאוב ושעסקה בשינויים שהתחוללו במערכת החינוך מאז פורסם דו"ח וועדת דברת. מאמר של שורק…

קרא עוד

הנה ימים באים… 22.11.2016

בסוף נובמבר השנה ובראשית דצמבר בשנה הבאה צפויות להתפרסם תוצאות המבחנים הבינלאומיים פיזה 2015 ו-טימס 2015. אני משער שברשות הארצית למדידה והערכה כבר עובדים על הדו"חות המנתחים  את הישגיהם של תלמידי ישראל במבחנים אלה.   בימים אלה הנבואה ניתנה לשוטים. יעידו על כך תוצאות הסקרים בארה"ב, באנגליה ובישראל. ובכל זאת…

קרא עוד

לא נבון ולא נחוץ 10.07.2016

אני מאמין בכנות כוונותיהם של אנשי משרד החינוך  ותחושת העלבון והפגיעה שלהם אל נוכח התגובה למהלך המהלך האחרון בו נקטו של הקטנת התקצוב, באמצעות צמצום המכסות המאושרות,  לסטודנטים ערבים תושבי הצפון הלומדים במוסדות להכשרת עובדי הוראה. יחד עם זאת אני סבור שמהלך זה הוא לא נבון (בלשון המעטה) ולא נחוץ.…

קרא עוד

האם מחצית מתלמידי ישראל לומדים במערכת חינוך שרמתה דומה למערכות החינוך בעולם השלישי? ומה הקשר לפריון העבודה בישראל. 20.04.2016

לפני מספר ימים השתתפתי במפגש בלשכת  מנכ"ל משרד האוצר לדיון בשאלה כיצד להגביר את פריון העבודה בישראל. בין עשרות המשתתפים הייתי, ככל הנראה היחיד שעיסוקו המרכזי אם לא הבלעדי הוא בתחום החינוך, אך בהחלט לא היחיד שהתבטא בנושאי חינוך. את דברי כמעט כל אלה שהתבטאו בנושא ניתן לסכם בשני משפטים.…

קרא עוד

האם לענקים וגמדים בעיות דומות? ואם כן כיצד ומה ההבדלים בדרכי ההתמודדות? 15.03.2016

טיוטה לקראת הרצאה במפגש השנתי השני של האגודה הישראלית לחינוך משווה באוניברסיטת בר-אילן 31.3.2016 העולם עובר בעשורים האחרונים תהליכים מהירים של שינוי בתחומים רבים שלכל אחד מהם יש השלכות כבדות משקל על מערכת החינוך. מדובר כמובן בתהליכים כגון גלובליזציה, דיגיטליזציה, שינויים אקלימיים וכד'. בהרצאה זאת ברצוני לגעת בשני תהליכים אחרים שבתוך…

קרא עוד

הטנגו של מדיניות משרד החינוך לצמצום פערים לימודיים וחברתיים באמצעות העדפה מתקנת 06.03.2016

הרצאה בכנס בונקובר קנדה 7.3.2016 הסיבה לשם המוזר של הרצאתי היא הדמיון הרב בין מדיניות הממשלה בנושא צמצום הפערים הלימודיים וחברתיים "שני צעדים קדימה, צעד הצידה, צעד לאחור" (או משהו בדומה לזה) לריקוד הטנגו בו השותפים לריקוד מתנועעים יחד, לרוב נהנים, ולעיתים דורכים אחד לשני על הרגליים, אך אינם זזים…

קרא עוד

מי רוצה שוויון בחינוך? 01.03.2016

בראשית דבריי ברצוני לומר כמה מילים לזכרה של פרופ' רות קלינוב שהלכה לעולמה לפני מספר ימים.[1] רות הייתה מורתי לכלכלה בשנות השישים, ומאז שנים רבות היא לוותה את כל דרכי המקצועית בעצה ובהכוונה. היא הייתה מכלכלני הצמרת הבודדים בישראל, שהייתה מעורבת בכל נימי נפשה בהוויה היום יומית של החינוך בישראל.…

קרא עוד

פריון עבודה, מערכת החינוך והישגים במבחני פיזה 31.01.2016

כאשר "אדם מהיישוב" (שאינו כלכלן)  שומע שפריון העבודה בישראל הוא מהנמוכים בעולם המפותח, הוא מיד סבור שהמשמעות היא שהעובדים בישראל הם פחות משכילים, פחות מוכשרים, ויותר עצלים - או שילוב של כל השלושה - מהעובדים באותן הארצות אליהן אנו רוצים להשוות את עצמנו.[1] עמדה זאת מקבלת חיזוק, לכאורה,  מדברי רבים…

קרא עוד

למי הכבוד ולמי הברכה? 06.01.2016

לעיתים קרובות אני נשאל "מי לדעתך היה שר החינוך הטוב ביותר"? התשובה לשאלה זאת אינה פשוטה כלל ועיקר וחשבתי עליה לא מעט. מאז הקמת המדינה היו בישראל 18 שרי חינוך.[1] כל אחד מהם בוודאי ניסה לעשות כמיטב יכולתו לקידום מערכת החינוך. שני  שרים כיהנו יותר מכהונה אחת (זלמן ארן, וזבולון…

קרא עוד

על תקציב החינוך והסרדינים שכנראה יישארו בקופסה 27.12.2015

לפני מספר חודשים הודיע  משרד החינוך על מתווה "חדש" לצמצום מספר התלמידים בכיתה, ועל הוצאת "הסרדינים מהקופסא". בהודעה נאמר: "שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע היום (ה'), כי החל משנת הלימודים הקרובה, תשע"ו, תלמידי ישראל ילמדו בכיתות קטנות המכילות 34-32 תלמידים בלבד. למי שציפה שכבר השנה ילדיו, שלמדו בשנה שעברה בכיתה בת 34…

קרא עוד

לזכרה של רות קלינוב 22.12.2015

השבוע הלכה לעולמה פרופ' רות קלינוב. היכרותי איתה נמשכה בדיוק חמישים שנה. מאז היותי סטודנט שנה  ב' ב-1965 הלומד כלכלת חינוך, המגיש עבודה סמינריונית על ענף ההדרים בישראל, ועד לחודש האחרון כאשר נפגשנו לדון על עבודות שונות שהעסיקו כל אחד מאתנו וגם בנושאים שונים ברומו של עולם. באותו המפגש, שהתקיים…

קרא עוד

מי אחראי לאי השוויון במערכת החינוך? 21.12.2015

על חלקן של הרשויות המקומיות ביצירת אי שוויון בחינוך.   כל מי שבקי ולא במקצת בסוגית התחלקות ההקצאות התקציביות במערכת החינוך מודע לעובדה שהיא סובלת (אם כי אולי לא כולם יראו בכך סבל) מאי שוויון משמעותי. מי אחראי לאי השוויון זה? הדיון בהיבט התקציבי חשוב, למרות שלדעתי הבעיה המרכזית היא…

קרא עוד

על תחזיות ומציאות במערכת החינוך – ו"סכנת ההשתלטות" של החינוך החרדי 23.11.2015

מדי פעם אנו שומעים "חדשות מרעישות" בדבר התחזקות המגזר החרדי במערכת החינוך. יש כבר מי שמוכן לומר שב-2049 הם יהוו 50% ממערכת החינוך היהודי. אני מציע לכותבי התחזיות ונבואות הזעם למתן קצת את דבריהם. תחזיות הנוגעות למגמות חברתיות בכלל, ולמערכת החינוך בפרט, נוטות לא פעם להתברר כמוטעות. הבעיה איננה חוסר…

קרא עוד

על ספריהם של יולי תמיר ושי פירון 02.04.2015

התעשרנו. כל המתעניינים בחינוך, עובדי חינוך, חוקרי חינוך ובמיוחד החוקרים את נושא מדיניות החינוך יכולים עכשיו ליהנות מפרי עטם של שני שרי חינוך שכתבו את רשמיהם ומסקנותיהם מתקופת שירותם באחד התפקידים המאתגרים ביותר במדינה. שני הספרים, "מי מפחד משוויון" של יולי תמיר, ו"הכל חינוך" של שי פירון שהופיעו לאחרונה, מספקים…

קרא עוד

טור דעה – מה יודע השר בנט על לימודי המתמטיקה 02.03.2015

טור דעה  - מה יודע השר בנט על לימודי המתמטיקה השר בנט אינו הראשון שמזדעזע מהירידה במספר התלמידים הלומדים חמש יחידות מתמטיקה וגם ניגשים לבחינה ועוברים אותה. עשו זאת לפניו גם השרים פירון וסער. אך האם כל אחד משרים אלה בחן את העובדות לאשורן,  או שמא אליל המתמטיקה הוא כה…

קרא עוד

מחאת בתי הספר הנוצריים – עוד שלב במאבק להפרטת החינוך הציבורי 02.02.2015

הקדמה מאז תחילת שנת הלימודים תשע"ו שבתו בתי הספר הנוצריים במשך כמעט חודש[1] בדרישה להשוות את תנאי המימון שלהם לתנאי המימון של בתי הספר החרדים. תוצאותיה הסופיות של שביתת בתי הספר הנוצרים אינן ברורות. מה שכן ברור שהן העלו לסדר היום הציבורי שתי סוגיות נפרדות. האחת היא סוגיית האפליה ממנה…

קרא עוד

גלגולו של נתון 02.01.2015

בדרך כלל אינני נוהג להגיב על טורי דעה של אנשים, שאינם אנשי מקצוע בתחום החינוך, שכותבים הגיגים על מערכת החינוך. הפעם אסטה ממנהגי. בגלובס מיום 6.10 התפרסם טור דעה מאת לירון ורמן, מנהל מרכז החדשנות של סיטי בנק בישראל, המשבח את שר החינוך על תוכניתו להרחיב את מעגל לומדי המתמטיקה.…

קרא עוד